29 April 2010

Selection Team Che Gu Che Gu

Itu hari gua ada pergi ambil ujian nak jadi cikgu. Medsi nama dia atau bahasa lanjut dikenali sebagai Malaysia Educationor Selection Untuk Team Bola. Boleh? Kalau tak silap gua lah.

Gua pergi berpakaian kemas. Pakai semat semat. Tak boleh selekeh. Tak pasal pasal rambut gua pun kena kemas. Melayang lapan ringgit. Mahal woi gunting rambut kat Putrajaya ni. Gua mintak ekjas saidben pun kene lapan ringgit. Belum suruh ekjas bulu kaki sama bulu ketik. Kemas sangat dah rambut gua sekarang. Dah macam Ramli MS.

Gua ingat ujian bertulis yang gua akan jawab terkeluar soalan am yang penting-penting. Sebagai contoh soalan pasal falsafah pendidikan. Gua memang pernah dengar cerita yang soalan macam ni akan keluar. Kawan gua Daud lah cerita. Kebetulan beliau pulak tengah belajar nak jadi cikgu. Cikgu Pendidikan Jasmani.

Akhir-akhir nya yang gua kena jawab, soalan soalan skil seorang guru. Sebagai contoh

'kalau seorang pelajar lelaki terkantoi sedang mengintai tandas pelajar perempuan, apa yang lu sebagai cikgu boleh buat?'

a. rotan
b. pukul dengan meja
c. ajar matematik di tempat kejadian
d. join sekaki


lebih kurang macam tu. Gua cuba jawab sejujur boleh. Tapi 'naturally' gua memang bukan seorang yang sangat jujur. Ada 300 soalan. Tipu sangat kalau gua 300 kali baik. Lepas ni gua berhajat nak kepit kayu rotan. Biasakan diri.

2 ulasan: